Dech | Duševní wellbeing

Dýchat nosem znamená zdravě žít

Dech je základním atributem života, který nás provází od narození do smrti. Každý den provedeme až 22 000 dechových cyklů, a přesto se málokdo z nás zaměřuje na to, jak správně dýchat.

V dnešním světě, kdy se zdá, že každý hledá způsoby, jak žít zdravěji a dosáhnout optimálního životního stylu, se někdy může zdát, že řešení jsou složitá a náročná. Doporučuje se upravit stravu, více se hýbat a snižovat stres, což jsou sice všechno důležité kroky ke zdravějšímu životu. Nicméně, jedna z klíčových složek zdraví a pohody bývá často přehlížena – dýchání.

Dech je základním atributem života, který nás provází od narození do smrti. Každý den provedeme až 22 000 dechových cyklů, a přesto se málokdo z nás zaměřuje na to, jak správně dýchat. Při tom tato změna může vézt k významným proměnám celého našeho organismu. Odtud také vychází dechová technika Oxygen Advantage, která nabízí jednoduché, vědecky podložené dechové techniky pro zlepšení zdraví a kondice.

V bestselleru Dech, sám autor James Nestor provedl experiment. Týden si lepil nos a dýchal pouze ústy a týden naopak dělal vše pro to, aby většinu času dýchal nosem. Během několika prvních dní dýchání ústy, si postupně začal všímat negativnějšího smýšlení, trpěl nechutenstvím, chyběla mu motivace, hůře se mu spalo, naopak při dýchání nosem autor popisuje mnohem více energie, lepší spánek, zlepšení koncentrace. Tyto subjektivní pocity, byly potvrzeny i díky lékařskému dohledu. Během týdenního dýchání ústy došlo k měřitelnému zvýšení krevního tlaku až na úroveň hypertenze, zrychlení tepové i dechové frekvence, při zátěži nedostatečnému okysličování krve a tak dále. V knize pak popisuje mnoho dalších změn a všechny tyto změny se už po třech dnech dýchání nosem začaly nejen normalizovat, ale zkvalitňovat! Ano James Nestor na toto téma nedělal žádný výzkum, pouze sledoval sebe a svého přítele, který s ním do experimentu šel. Dnes je doba, kdy je třeba vše vědecky potvrdit, proto je skvělé, že se mezi námi najdou takoví, kteří se této části ujmou. V Irsku tak přišla na svět dechová technika, která se momentálně dostává do povědomí především ve sportu, ale postupně i mimo něj.

Oxygen Advantage

Metoda Oxygen Advantage je živá a dynamická. Byla vytvořena Patrickem McKeownem a vychází ze základů metody ruského lékaře Buteyka. Metoda se neustále rozvíjí, stojí na podkladě mnoha již proběhlých a mnoha stále probíhajících výzkumů. Oxygen Advantage je více směřován ke zdravým jedincům a sportovcům, kteří chtějí zlepšit svůj dosavadní výkon. Metoda je založená na dvou principech- tréninku funkčního dýchání a simulaci vysokohorského tréninku, ty pak vedou k větší efektivitě a tím i zkvalitnění dýchání.

Trénink založený především na dýchání nosem, zklidněném a omezeném dýchání vede k mnoha benefitům:

– efektivnější okysličování organismu
– zlepšení krevního oběhu
– snížení energetických nároků na dech a omezení dušnosti
– rozšíření horních i dolních cest dýchacích
– zlepšení spánku a koncentrace
– zlepšení celkové adaptability organismu

Když dýcháme nosem lépe je dech filtrován, lépe se při cestě do plic zvlhčuje a ohřívá, což je pro plíce i cévy šetrnější. Zaměřením na hloubku a frekvenci dechu a prodloužený výdech snižujeme energetickou náročnost dechu a zvyšujeme jeho efektivitu. Toto pak může pozitivně ovlivnit alergie, astma a redukovat stres.

Dechem k sobě

Dechová cvičení nám mohou pomoci vrátit se ke kořenům a znovu se naučit dýchat tak, jak bylo přirozené pro naše předky – nosem. Je to dávno ztracený a znovu nalezený poklad, který může přinášet zásadní změny ve zdraví a kvalitě života.

Dech je mimořádně mocným nástrojem pro spojení těla a mysli. Když se začneme více věnovat svému dechu, otevíráme dveře k hlubšímu porozumění sami sobě. Je to jako brána do nitra našeho těla, která nám umožňuje ponořit se do vlastního bytí. Každý nádech a výdech nás zve k uvědomění přítomného okamžiku, a to nám pomáhá zklidnit naši mysl a vyrovnat naše emocionální stavy.

Pravidelné dechové cvičení nás vede k většímu vnitřnímu klidu a rovnováze. Můžeme se stát pozorovateli svých myšlenek a emocí, aniž bychom se jimi nechali unést. Dech se stává spojencem při řešení stresu a úzkosti, a také nám dává energii a sílu k dosažení našich cílů.

Když se zaměříme na náš dech, vlastně se zaměřujeme sami na sebe. Je to cesta k hlubšímu sebe-poznání a k lepšímu fyzickému a duševnímu zdraví. Dechová praxe nás učí být více propojeni se svým tělem a myslet na něj jako na vnitřní most k vlastnímu já.

Můžete chtít změnit cokoliv, dát si malý, nebo i mnohem větší cíle. Můžete chtít pomocí dechu zvládnout vyjít patro schodů bez zadýchání, můžete chtít doběhnout autobus, můžete zvyšovat sportovní výkony, zkvalitňovat své zdraví, nebo se jen konečně pořádně vyspat. Můžete chtít lepší koncentraci, lépe zvládat stres či vlastní emoce, můžete chtít cestovat, můžete chtít s vysokohorskou turistikou a mnoho dalších různorodých cílů. Hlavně ale, pokud chcete něco změnit, proč nezačít tím nejjednodušším krokem- změnou svého dechového vzoru. Vždyť i kapka po kapce dokáže vytvořit díru do skály. Zdravé dýchání může být klíčem k vaší celkové pohodě. Dýchejte pro sebe, dýchejte pro život.

S láskou k sobě i vám,

Alexandra

Zdravý dech a pohybová aktivita

Dýchání je jednou z nejzákladnějších funkcí našeho těla, kterou často bereme jako samozřejmost. Při tom, správná technika dýchání hraje klíčovou roli nejen v každodenním životě, ale také při fyzické aktivitě. Dýchání ovlivňuje výkon, vytrvalost, regeneraci a celkovou efektivitu pohybu. Tento článek se zaměřuje na to, jak správný dech může zkvalitnit pohybovou aktivitu a jak jej lze optimalizovat pro lepší výsledky.

Pánevní dno: propojení těla, mysli a ducha

O pánevním dnu, o pánvi, už bylo napsáno mnoho článků, popsána spousta knih a vypracováno nepřeberné množství výzkumů, nemluvě o velikosti internetu. Tento článek píši spíš, abych podala svůj osobní pohled a přiblížila, jak vnímám práci s pánevním dnem.

Kdy pečujeme o jizvu

Kdy vlastně pečovat o jizvu? Kdy začít, kdy skončit, kdy?
Péče o jizvu je péče, co nikdy nekončí.

Péče o jizvy

Krátký a jednoduchý návod, jak pečovat o své jizvy.

Wim Hof a Oxygen Advantage: Která metoda dýchání je ta pravá?

Dechové techniky pro zlepšení zdraví a sportovní výkon se těší neustálé popularitě, přičemž dva z nejvíce známých hráčů na poli jsou Wim Hof a Oxygen Advantage® od Patricka McKeowna. Tyto metody mají zastánce po celém světě, ale jaké jsou jejich podobnosti, rozdíly a vědecké podklady?

Pomůcky v terapii pánevního dna

Dysfunkce pánevního dna je velmi často spojená s oslabenými svaly. Každé posilování v určitou chvíli vyžaduje využití pomůcek, na trhu existuje velké množství pomůcek k posilování, ale také k aktivaci pánevního dna.